O Misterium

Misterium, jako forma dramatu, scenicznej prezentacji treści biblijnych lub żywotów świętych, sięga swymi korzeniami średniowiecza. Początki nowożytnej tradycji ich odprawiania, a następnie inscenizacji, datuje się na X wiek.

Misterium, jak forma dramatu, scenicznej prezentacji treści biblijnych lub żywotów świętych, sięga swymi korzeniami średniowiecza. Początki nowożytnej tradycji ich odprawiania, a następnie inscenizacji, datuje się na X wiek.

Początkowo misteria składały się głównie z obrzędów liturgicznych, ale stopniowo pojawiały się w nich także wspólne śpiewy i poetyckie sceny aktorskie. Na mocy zaleceń reformatorskiego Soboru Trydenckiego, misteria odgrywano głównie w kościołach, jednakże szybko wyszły one poza mury świątyń, goszcząc coraz częściej także np. na placach miejskich. Z czasem zaczęły ulegać stopniowo zeświecczeniu, tracąc swój pierwotny, religijny charakter i przeradzając się w zwykły teatr.

Pierwsze inscenizacje misteryjne stanowiły odpowiedź na potrzeby ludności, domagającej się możliwości osobistego „uczestniczenia” w najważniejszych wydarzeniach z Pisma Świętego. Dlatego też poruszane w nich tematy związane były najczęściej z jednym z wielkich świąt świata chrześcijańskiego: Bożym Narodzeniem, Zmartwychwstaniem Pańskim czy Bożym Ciałem.

W Polsce misteria znane są od XVI wieku. Ich rozwój, powstrzymany wówczas jednak szybko przez falę reformacji, a następnie zaborów, nastąpił ponownie w XX wieku. Obecnie, spośród typu widowisk, największą popularnością cieszą się najczęściej odgrywane jasełka oraz misteria męki pańskiej.

Polskie misteria pasyjne mają zwykle charakter tradycyjny – drogi krzyżowej rozbudowanej o sceny nawiązujące do poszczególnych stacji. Przykładem może być tutaj najstarsze w naszym kraju misterium, odbywające się od XVII wieku w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Cierpienie Chrystusa i Jego zwycięstwo nad śmiercią, podobnie jak i sam fakt istnienia śmierci, fascynują ludzkość od tysiącleci, nie pozostawiając nikogo obojętnym. Wzmożona aktualnie popularność inscenizacji pasyjnych jest odpowiedzią na pytanie o sens cierpienia, zaproszeniem dla współczesnego człowieka do zatrzymania się w pędzie codziennego życia i refleksji nad najważniejszymi wartościami.

Koncentrując się wokół męki, śmierci i niekiedy także zmartwychwstania, ukazują Paschę Chrystusa – Jego przejście ze śmierci do życia po prawicy Ojca. Jest to wydarzenie bez precedensu w dziejach świata. A przecież już zgodnie z tradycją żydowską Pascha, jako pamiątka przejścia Boga przez Egipt podczas zniewolenia Narodu Wybranego, to zdarzenie niepowtarzalne i niepojęte. Do tych tajemnic powracamy co roku w okresie Wielkanocy, aby wspominać je, odkrywać na nowo, poznawać i zgłębiać, także za pośrednictwem spektaklu.

Znaczenie pojęcia „misterium” pogłębia również jego źródło. W języku greckim, mystērion, a w łacinie mysterium, oznaczają „tajemnicę”. Te dwa wyrazy są zarazem synonimem wyższego wtajemniczenia, a wiec podkreślają fakt głębszego, bardziej wyjątkowego przeżywania owej tajemnicy.

W rozumieniu chrześcijańskim „misterium” oznacza bardziej wnikliwe wejście w rzeczywistość Bożego Objawienia, a za jego sprawą głębszej obecności Boga w świecie. Ujawnia ono zarazem jej cel – zbawienie całej ludzkości.

Pojęcie „misterium” sugeruje zatem coś nadzwyczajnego, dostępnego nielicznym. W przypadku Misterium Męki Pańskiej chodzi rzeczywiście o niezwykłe przeżycie i dogłębne zrozumienie zdarzeń, które legły u podstaw chrześcijaństwa. Jednakże żadną miarą nie ma ono kogokolwiek wyróżniać, wynosić ponad innych. Ma być narzędziem głoszenia Ewangelii – Dobrej Nowiny o Zbawieniu – dostępnym i ofiarowanym człowiekowi, każdemu, kto tylko zechce je przyjąć.

„Spodobało się Bogu w swej dobroci i mądrości objawić samego siebie i ukazać tajemnicę swej woli (por. Ef 1, 9), dzięki której ludzie przez Chrystusa, Słowo, które stało się ciałem, mają dostęp do Ojca w Duchu Świętym i stają się współuczestnikami Bożej natury”. (Sobór Watykański II, konst. Dei verbum, 2)

Misterium Poznańskie

Odbywające się od 1998 r. Misterium Męki Pańskiej na poznańskiej Cytadeli zrodziło się z pomysłu Artura Piotrowskiego, absolwenta Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, a zarazem reżysera i producenta spektaklu.

To największe widowisko pasyjne na świecie – monumentalna inscenizacja przygotowywana przez blisko tysiącosobowy zespół składający się z trzystu aktorów, trzystu chórzystów, wraz z orkiestrą symfoniczną, trzystu harcerzy rozświetlających pochodniami Drogę Krzyżową oraz liczącą sto osób ekipę realizacyjną.

Zespół ten tworzy nadal w dużym stopniu grupa przyjaciół, którzy realizują ideę widowiska od pierwszego przedstawienia. Są to ludzie aktywni, pragnący działać wspólnie – studenci i ludzie pracujący, posiadający rodziny i dzieci, jak i swoje radości oraz troski dnia codziennego. To grono ludzi, których połączyła pasja. Dosłownie i w przenośni.

Misterium Męki Pańskiej na poznańskiej Cytadeli, odbywające się raz do roku, w sobotę poprzedzającą Niedzielę Palmową po zmierzchu na placu pod Dzwonem Pokoju, pozwala przeżyć ostatnie godziny z życia Chrystusa, począwszy od wjazdu do Jerozolimy, po Jego śmierć i zmartwychwstanie. Od czasu pierwszej inscenizacji uczestnicy podkreślają szczególną wagę sceny Zmartwychwstania. Wyraża ją finał spektaklu, kiedy to zmartwychwstały Chrystus spotyka się ze swoją Matką.

W widowisku wykorzystuje się nowoczesne środki techniczne i artystyczne: światło, dźwięk, obraz, przejmującą muzykę i śpiew chóralny oraz efektowne kostiumy i monumentalną scenografię. Wszystkie te elementy współtworzą niepowtarzalny, niezwykły spektakl, łącząc tradycyjny przekaz z nowoczesną oprawą medialną. Misterium Męki Pańskiej wpisało się już też na stałe w krajobraz kulturalny i artystyczny Poznania i cieszy się coraz większym zainteresowaniem widzów z innych miast, a nawet z zagranicy, którzy co roku, w liczbie około stu tysięcy, przybywają na Cytadelę. Nie są jedynie publicznością, lecz uczestnikami widowiska w wymiarze wspólnotowym.

Również Poznańska Cytadela, gdzie rozgrywa się spektakl, jest miejscem szczególnym. Podczas II wojny światowej była ona sceną krwawych walk, a wcześniej również więzieniem i miejscem kaźni. Sam Dzwon Pokoju jest wyrazem solidarności z Hiroszimą, upamiętniającym wybuch bomby atomowej nad tym miastem. Dlatego też przeszłość przenika się tu z teraźniejszością w sposób naturalny, tworząc swoisty „pomost duchowy” między epokami.

Najstarsza polska relikwia – oryginał – zagrała tylko raz w MISTERIUM MĘKI PAŃSKIEJ w Warszawie w 2011 roku.

Zgodnie z podaniem, Apostoł miał nim odciąć ucho Malchusa, sługi Arcykapłana, podczas pojmania Jezusa w ogrodzie oliwnym. Jest on pierwszą, najstarszą w Polsce relikwią,  która  dotarła  bezpośrednio  z  Rzymu  do  dopiero  co  ochrzczonej  Polski  w  968 r. Miecz św Piotra, bo nim mowa, był rekwizytem w największym na świecie Misterium Męki Pańskiej w Warszawie.

Wypożyczenie tak cennej pamiątki to niecodzienna praktyka. Muzeum Archidiecezjalne w Poznaniu zrobiło wyjątek specjalnie dla Misterium Męki Pańskiej. Miało to związek z przypadającą w 2011 roku beatyfikacją Jana Pawła II – papieża Polaka, którego słowa przypominane są podczas każdej edycji widowiska. Aleksandra Pudelska, kustosz Muzeum Archidiecezjalnego w Poznaniu zapewniła, że tym gestem chciano podkreślić jak ważne pod względem artystycznym, kulturalnym, ale także religijnym jest to widowisko.

 

Miecz Apostoła Piotra – najstarsza polska relikwia

Na co dzień Miecz św. Piotra można podziwiać w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu, jednak wyjątkowo podczas Misterium na warszawskim Służewcu stał się on rekwizytem teatralnym. Posługiwał się nim aktor, który zagrał św. Piotra w Misterium Męki Pańskiej. Muzeum wydelegowało pracownika, którego zadaniem była całodobowa opieka nad relikwią. – Z mieczem św. Piotra będę przebywał cały czas. Od momentu wyjazdu z Poznania aż do powrotu do Muzeum – mówi Michał Błaszczyński, pracownik Muzeum Archidiecezjalnego w Poznaniu – Z Mieczem będę spał, jadł śniadanie i pił kawę – śmieje się. Rekwizyt transportowany był specjalnie do tego celu przygotowanym samochodem w dodatkowo zabezpieczonej skrzyni. Prosto po przedstawieniu powrócił na swoje miejsce do Skarbca w Poznaniu.

Na aktorze grającym rolę św. Piotra spoczywała duża odpowiedzialność. Musiał on skupić się nie tylko na grze, ale także czuwać nad odpowiednim zabezpieczeniem i okazaniem szacunku dla relikwii.
Osoby, które oglądały widowisko miały niepowtarzalną okazję zobaczyć tę wyjątkową pamiątkę „w akcji”. Obecnie Miecz św. Piotra można podziwiać w Skarbcu Muzeum Archidiecezjalnego w Poznaniu.

Nasze Wielkie Wspólne Dzieło: Misterium 2021

Misterium Męki Pańskiej na poznańskiej Cytadeli 2021 trailer realizacji TV na 20 kamer.

Poznań Cytadela 2021

Nasza Misja & Wizja

Początkowo misteria składały się głównie z obrzędów liturgicznych, ale stopniowo pojawiały się w nich także wspólne śpiewy i poetyckie sceny aktorskie. Na mocy zaleceń reformatorskiego Soboru Trydenckiego, misteria odgrywano głównie w kościołach, jednakże szybko wyszły one poza mury świątyń, goszcząc coraz częściej także np. na placach miejskich. Z czasem zaczęły ulegać stopniowo zeświecczeniu, tracąc swój pierwotny, religijny charakter i przeradzając się w zwykły teatr.

Pierwsze inscenizacje misteryjne stanowiły odpowiedź na potrzeby ludności, domagającej się możliwości osobistego „uczestniczenia” w najważniejszych wydarzeniach z Pisma Świętego. Dlatego też poruszane w nich tematy związane były najczęściej z jednym z wielkich świąt świata chrześcijańskiego: Bożym Narodzeniem, Zmartwychwstaniem Pańskim czy Bożym Ciałem.

W Polsce misteria znane są od XVI wieku. Ich rozwój, powstrzymany wówczas jednak szybko przez falę reformacji, a następnie zaborów, nastąpił ponownie w XX wieku. Obecnie, spośród typu widowisk, największą popularnością cieszą się najczęściej odgrywane jasełka oraz misteria męki pańskiej.

Polskie misteria pasyjne mają zwykle charakter tradycyjny – drogi krzyżowej rozbudowanej o sceny nawiązujące do poszczególnych stacji. Przykładem może być tutaj najstarsze w naszym kraju misterium, odbywające się od XVII wieku w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Cierpienie Chrystusa i Jego zwycięstwo nad śmiercią, podobnie jak i sam fakt istnienia śmierci, fascynują ludzkość od tysiącleci, nie pozostawiając nikogo obojętnym. Wzmożona aktualnie popularność inscenizacji pasyjnych jest odpowiedzią na pytanie o sens cierpienia, zaproszeniem dla współczesnego człowieka do zatrzymania się w pędzie codziennego życia i refleksji nad najważniejszymi wartościami.

Koncentrując się wokół męki, śmierci i niekiedy także zmartwychwstania, ukazują Paschę Chrystusa – Jego przejście ze śmierci do życia po prawicy Ojca. Jest to wydarzenie bez precedensu w dziejach świata. A przecież już zgodnie z tradycją żydowską Pascha, jako pamiątka przejścia Boga przez Egipt podczas zniewolenia Narodu Wybranego, to zdarzenie niepowtarzalne i niepojęte. Do tych tajemnic powracamy co roku w okresie Wielkanocy, aby wspominać je, odkrywać na nowo, poznawać i zgłębiać, także za pośrednictwem spektaklu.

Znaczenie pojęcia „misterium” pogłębia również jego źródło. W języku greckim, mystērion, a w łacinie mysterium, oznaczają „tajemnicę”. Te dwa wyrazy są zarazem synonimem wyższego wtajemniczenia, a wiec podkreślają fakt głębszego, bardziej wyjątkowego przeżywania owej tajemnicy.

W rozumieniu chrześcijańskim „misterium” oznacza bardziej wnikliwe wejście w rzeczywistość Bożego Objawienia, a za jego sprawą głębszej obecności Boga w świecie. Ujawnia ono zarazem jej cel – zbawienie całej ludzkości.

Pojęcie „misterium” sugeruje zatem coś nadzwyczajnego, dostępnego nielicznym. W przypadku Misterium Męki Pańskiej chodzi rzeczywiście o niezwykłe przeżycie i dogłębne zrozumienie zdarzeń, które legły u podstaw chrześcijaństwa. Jednakże żadną miarą nie ma ono kogokolwiek wyróżniać, wynosić ponad innych. Ma być narzędziem głoszenia Ewangelii – Dobrej Nowiny o Zbawieniu – dostępnym i ofiarowanym człowiekowi, każdemu, kto tylko zechce je przyjąć.

„Spodobało się Bogu w swej dobroci i mądrości objawić samego siebie i ukazać tajemnicę swej woli (por. Ef 1, 9), dzięki której ludzie przez Chrystusa, Słowo, które stało się ciałem, mają dostęp do Ojca w Duchu Świętym i stają się współuczestnikami Bożej natury”. (Sobór Watykański II, konst. Dei verbum, 2)

Translate